Responsive image

Ontwerp toneelbeeld 'Dood van een Goedmens'

"Broer en zus zitten in de wachtkamer van een ziekenhuis, dat was het gegeven bij aanvang van dit ontwerp. Op het gebied van wachtkamers is er veel mogelijk; de stoelen, de keuze voor het leesvoer en andere voorzieningen zorgen voor eindeloze variaties. Wat alle wachtkamers met elkaar gemeen hebben is de contradictie in hun uitstraling: Tijdelijk en eindeloos op hetzelfde moment. Tijdelijk, omdat het comfort van de stoelen en het uitblijven van afleiding uitgaat van een kort verblijf. De ruimte is doorgaans minimaal vorm gegeven en bezit vaak alleen het noodzakelijke: “hier ligt geen verwachting”. Aan de andere kant is er in een wachtkamer een andere beleving van tijd; vaak is er geen tot weinig natuurlijk licht en de verbinding met de buitenwereld lijkt ver weg. De leeftijd van het interieur is moeilijk in te schatten, even als de leeftijd van de aanwezige tijdschriften. Wachten voelt langer in deze ruimte. En dat gevoel ben ik op gaan zoeken.

 

Een wachtruimte is een ruimte voor iedereen. Iedereen kan daar komen te zitten en iedereen moet zich op een manier comfortabel kunnen voelen. Er wordt daarom vaak voor een zo onpersoonlijk mogelijk kleurenpalet of aankleding gekozen. Voor de vormgeving van 'De Dood van een Goedmens' wilde ik een ruimte creeren waarin zowel de acteurs als het publiek bij aanvang gelijk aan elkaar lijken. Iedereen zit te wachten op de stoelen die, zoals dat hoort, ritmisch door de ruimte verspreid staan. De ruimte oogt in eerste instantie realistisch, het had een echte wachtkamer kunnen zijn. Daarbinnen heb ik gekozen voor een aantal details; op elke tafel liggen flyers voor het verhelpen van een fysieke klacht, er hangt een verloren heliumballon tegen het plafond en ook het speelobject staat er verlaten bij. Achter het losse muurtje in de ruimte straalt een hard licht naar boven, daar zou wel eens de behandelkamer kunnen zijn, maar deze verwachting wordt niet ingelost.

 

De ruimte waarin we spelen in het KAF is een hele fijne ruimte die goed past bij het gevoel van wachten en leegte. Het was een kwestie van goed durven kijken, weg durven laten en de juiste elementen samen de wachtkamer laten vormen. Door de opstelling van de stoelen krijg je als publiek niet alles hapklaar voorgeschoteld, door de kaalslag is er veel ruimte voor gedachten en associaties. Dat siert dit project en maakt van 'De Dood van een Goedmens' een sterke voorstelling."