Responsive image

Repetities 'Bedrog' gestart

Toen Diepenhorst door Theatergroep Suburbia gevraagd werd een stuk te maken, twijfelde hij geen moment. Dat moest Bedrog worden van de Britse toneelschrijver en Nobelprijswinnaar Harold Pinter. “In Bedrog is Pinter nietsontziend naar zichzelf. Een steekspel met onderkoelde Britse humor over het verraden van je geliefde, je vrienden en jezelf.”

Diepenhorst: “In eerste instantie lijkt Bedrog te gaan over overspel. Emma is getrouwd met Robert en heeft een affaire met diens beste vriend Jerry. Maar al snel blijkt er ook misleiding in het stuk te zitten: Robert weet van de verhouding die zijn vrouw heeft. Maar beste vriend Jerry weet niet dat Robert dat weet.”

Anti-chronologisch spel met (on)trouw
Toch doet deze simpele plotbeschrijving het stuk geen eer aan. “Nee,” zegt Diepenhorst hartgrondig. “Waar het stuk een laag dieper over gaat is het verraad van jezelf.” Bedrog begint op het punt waarop de personages veertigers zijn. Ze hebben puberende kinderen en hun overspel komt uit. Elke scène is vervolgens een stap terug in de tijd. Op het moment dat het stuk eindigt staan Emma, Robert en Jerry aan het begin van hun relatie. Ze zijn mid dertig, zitten vol mooie plannen en hebben pure verwachtingen van zichzelf.

Jonge cast
De meest in het oog springende regiekeuze is dan ook dat Diepenhorst de personages door jonge acteurs laat spelen. “Doorgaans wordt Bedrog opgevoerd door veertigers: de mensen die Robert, Emma en Jessie in de openingsscene zijn. Jessie Wilms (Emma), Matthijs IJgosse (Jerry) en Justus van Dillen (Robert) zijn echter leeftijdsgenoten van mij. Net als ik – en de personages – verwachten zij nog alle goeds van de toekomst.”

De voorstelling is te zien van 2 april t/m 23 mei 2019 in theaters door het hele land. De première 4 april in Corrosia Theater, Expo & Film in Almere. Tekst: Harold Pinter, vertaling: Peter van Kraaij en Yvonne Wiewel, regie: Olivier Diepenhorst, spel: Jessie Wilms, Matthijs IJgosse, Justus van Dillen, lichtontwerp: Yuri Schreuders, decorontwerp: Ilona Overweg, kostuumontwerp: Nicky Nina de Jong, techniek: Thomas Lloyd.