Responsive image

Verrassende liefde in helse tragedie

Theaterkrant.nl schrijft over Mamma Medea:

"Medea is ‘de ander, de vreemde die je nooit kunt doorgronden’. Maar voor Medea is Jason evenzeer ondoorgrondelijk. Dit gegeven vormt de grondslag van een van de aangrijpendste Griekse tragedies: Medea van Euripides uit 431 v. Chr. De Vlaamse schrijver Tom Lanoye bewerkte het stuk – samen met het epos Argonautica van de Griekse dichter Apollonius Rhodius – in 2001 tot Mamma Medea, met nadruk dus op Medea als moeder."

"In de regie van Olivier Diepenhorst brengt Theatergroep Suburbia een glasheldere, krachtige uitvoering van deze ‘moeder Medea’ met Charlie Chan Dagelet in de titelrol. Zij is hierin groots en adembenemend-indrukwekkend met een speelstijl die naast alle tragiek op vernuftige wijze ruimte biedt aan lichtzinnige momenten. Tegenspeler Stefan Rokebrand als Jason maakt van zijn rol een gelaagd karakter die liefde beoordeelt vanuit de ratio: namelijk zonen krijgen die het koningschap dat hij gaat verwerven op hun beurt gaan vervullen. Maar zijn liefde voor Medea is óók intens, zeker in het begin. Hij probeert het ongerijmde te rijmen."

"Bijnens doet als bode schitterend verslag van het brandende bruidskleed en vuur schietende diadeem die Medea haar als huwelijksgeschenk doet. Het ijzersterkte van die scène is dat Dagelet hem aanmoedigt dit verslag vol dramatische details te vertellen."

Lees de volledige recensie van Kester Freriks op Theaterkrant.nl
Bekijk alle recensies op de voorstellingspagina.