Almere, maak kennis met het werk van Eva Line de Boer: de nieuwe artistiek directeur van Suburbia vanaf 2025! |
Als voorproef is haar voorstelling Infinity Chan te zien in Kunstlinie op zaterdag 28 en zondag 29 september! Een voorstelling over de aantrekkingskracht van radicale online fora en de vraag wie de verantwoordelijkheid draagt wanneer digitale creaties een eigen leven gaan leiden.
“Nooit eerder heb ik zo de noodzaak gevoeld iets heel zorgvuldig de wereld in te sturen. We willen secuur onze keuzes maken. De voorstelling en dit onderwerp hebben een goede inbedding nodig. Zonder deze inbedding is het stuk nog niet klaar om getoond te worden. Ik heb afstand nodig om het goed te zien en de juiste keuzes te maken” aldus Eva Line de Boer.
Mila zoekt via de digitale sporen van haar overleden tweelingbroer geborgenheid in de radicale krochten van het internet. Ze wordt steeds dieper een wereld ingezogen waar mensen roekeloos hun meest extreme gedachten delen. De anonimiteit is aanlokkelijk in het onderzoeken van haar identiteit. Ongemerkt beginnen de fysieke en digitale wereld door elkaar te glitchen. Is er nog wel een onderscheid te maken?
Infinity Chan is een unheimische onderdompeling in een wereld vol kikkerpony’s, fetish en hate speech. Een voorstelling over de vraag waar de verantwoordelijkheid ligt wanneer digitale creaties en online gedeelde gedachtes een eigen leven gaan leiden.
Eva Line de Boer wil niets of niemand uitsluiten, maar durfde dit gedachte-experiment nooit zo ver door te trekken. Ze rekt haar eigen denkbeeld en dat van de toeschouwer op en gaat op zoek naar de grenzen van empathie: Hoe dicht kun je bij iemand komen wiens gedachtegoed mijlenver van je af staat? Vanaf welk moment is empathisch zijn niet langer ethisch verantwoord?
Triggerwaarschuwing: deze voorstelling bevat gevoelige content omtrent seksisme, homofobie, racisme, (seksueel) geweld en suïcide. 16+
Infinity Chan in Kunstlinie is een coproductie van: Euphoria, Theatergroep Suburbia, Kunstlinie, Het Zuidelijk Toneel
Jessie Wilms | Spel |
Eva Line de Boer maakt theater. Haar voorstellingen spelen zich af in het gebied tussen online en offline, fantasie en werkelijkheid, dood en leven. Samen met haar artistiek team streeft ze naar totaaltheater waarin alle disciplines gelijkwaardig zijn. Elk detail is geregisseerd en uitgedacht en met grondig onderzoek, precieze compositie, doordacht visueel beeld en uitvergroot fysiek gedrag creëren ze telkens weer een heel eigen wereld, waarin personages zich verhouden tot thema’s als identiteit, de dood en eenzaamheid. Sinds haar afstuderen in 2014 maakt zij eigen werk waarvoor zij de Ton Lutz Award voor de meest veelbelovende afstudeerregie (Euphoria, 2014) en de BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs (Dit gebeurt allemaal tegelijk, 2016) ontving. Vanaf 2025 vormt zij samen met compagnon Cheryl Moenen de artistieke directie van Suburbia.
Eva Line de Boer te gast | bij Omroep Flevoland (september 2024)
“Als introductie in deze anonieme fora is Infinity Chan geslaagd. Je voelt de bevrijdende kracht en saamhorigheid van schijnbaar gelijkgestemden. Samen met Mila leer je de mores kennen van deze onderwereld: verberg je vrouwelijkheid, vermijd intellectuele kwesties en scheld mee." | De Nieuwe Amsterdammer
“Willen dat het stopt, maar ook willen weten hoe het verder gaat. Zowel het publiek als hoofdpersonage Mila wordt opgeslokt door walging en fascinatie.” | Boulevard krant
“Infinity Chan geeft inzicht in de verslavende werking van dergelijk fora en laat zien hoe een en ander kan escaleren tot massahysterie. Voor ondergetekende, vrij onbekend met zulke fora, ging er wel een wereld open. Een reeks xxx-en vervangt de onverantwoorde teksten. Die politieke correctie is ook voelbaar in de inleiding en het nagesprek, bewust geleid door De Boer zelf. Waarom ze dit doet, legt ze haarfijn uit.” | Theaterkrant
“De enscenering van regisseur Eva Line de Boer is vernuftig: het lichtontwerp, de animatiebeelden en een knetterend kabelgeluid op de achtergrond dragen allemaal bij aan de beklemmende sfeer.” | NRC
“Geraakt! Wat een explosie aan beelden, geluid. Deze wereld kwam echt wel even binnen. Mooi gespeeld en bijzonder om een nagesprek te doen met Eva” – een bezoeker
“De offline vertaling van online cultuur kan al snel flauw aanvoelen, maar 'Infinity Chan' slaagt er met vlag en wimpel in om dit te voorkomen. Het maakt ten volste gebruik van het theatermedium om een gegrond kijkje te geven in de absurde en overrompelende wereld van internet subculturen.” – een bezoeker
“Ik schrik enorm van deze praktijken van websites. Confrontatie met een realiteit waar ik niet eerder zo’n helder beeld van heb gekregen.” – een bezoeker